اجزای نام و نشان تجاری، شواهد بصری و گاهی اوقات فیزیکی هستند که به منظور شناسایی و متمایز کردن محصولات و خدمات یک شرکت، عمل میکنند. انتخاب و هماهنگی مناسب آنها زمانی مهم و حیاتی است که به ارزش ویژه نام و نشان تجاری می رسیم. به هنگام ایجاد و ساخت یک نام و نشان تجاری قوی، اجزای نام و نشان تجاری زیر، کلیدی و اساسی هستند:
- نام
- نشان تجاری
- شعار تبلیغاتی
- داستان نام و نشان تجاری
اجزای رسمی نام و نشان تجاری همچون نام، نشان تجاری و شعار تبلیغاتی، با یکدیگر هویت بصری یک نام و نشان تجاری یا شرکت را تشکیل می دهند. آنها باید منعکس کننده ماهیت یا جوهره نام و نشان تجاری، شخصیت یا هویت نام و نشان تجاری، و فرهنگ شرکتی کسب و کار باشند. هویت بصری باید با دیدگاه و چشم اندازی بلند مدت طراحی شود. به منظور اطمینان از انسجام و ثبات عملکرد نام و نشان تجاری، بسیار مفید است که آن رهنمودها و دستورالعمل های نام گذاری را شرح دهیم و تعیین کنیم که استفاده از هر قسمت و جزء، نام و نشان تجاری را دقیقا مشخص می کند. چنین رهنمودی، نظامنامه هویت بصری نامیده می شود. این نظامنامه هویت بصری برای اجزای نام و نشان تجاری، باید پیرو یک مجموعه از معیارهای انتخاب باشند تا ریسک تضعیف نام و نشان تجاری، کاهش یابد.
در دسترس بودن آنها:
آنها باید در تمامی بازارها، در دسترس و قابل استفاده باشند. امروزه همچنین بسیار مهم است که در دسترس بودن محیط های اینترنتی را برای نام های تجاری احتمالی مورد بررسی قرار داد.
معنی دار و هدفمند بودن:
در وضعیت مطلوب، اجزای نام و نشان تجاری باید ثبت کننده ماهیت و جوهره نام و نشان تجاری باشند و چیزی را در خصوص ماهیت کسب و کار، انتقال دهند.
به یادماندنی بودن :
اجزای مناسب نام و نشان تجاری، بایستی متمایز و خاص باشند و به خاطر سپردن آنها باید ساده باشد. به علاوه, خواندن و تلفظ نام های تجاری باید ساده باشد.
قابل حفظ و حمایت بودن:
بسیار ضروری است که اجزای نام و نشان تجاری، به ویژه نام تجاری، بتواند به صورت قانونی در تمام کشورهایی که در آن، نام و نشان تجاری عرضه می شود، حمایت شود.
آینده نگر بودن:
اجزای نام و نشان تجاری که به خوبی انتخاب شده اند، می توانند شرکت ها را برای گسترش، تغییر و موفقیت، جایگاه یابی کنند. آینده گرا بودن به معنای بررسی قابلیت انعطاف پذیری و یا عدم انعطاف پذیری اجزای نام و نشان تجاری است.
مثبت بودن :
اجزای کارامد نام و نشان تجاری می توانند موجب برانگیخته شدن تداعی های مثبت در بازارهایی شوند که خدمت ارائه می دهند.
قابل انتقال بودن:
آیا این امکان وجود دارد که از اجزای نام و نشان تجاری برای معرفی محصولات جدید در همان بازار یا بازاری دیگر، استفاده کرد؟
چرا معیار اول را می توان به عنوان « ایجاد و ساخت نام و نشان تجاری» شناخت؟ زیرا آنها به کاربردهای اصلی به هنگام انتخاب و ایجاد اجزای نام و نشان تجاری در وهله اول مربوط می شوند. سه مورد آخر، تدافعی تر هستند؛ آنها برای ایجاد ارزش های کلی و ارزش ویژه نام و نشان تجاری، مهم و اساسی هستند. در ایجاد یک نام و نشان تجاری کسب و کار، بازاریابان، حق انتخاب های بسیاری برای اجزای نام و نشان تجاری به منظور شناسایی محصولات و خدمات خود را دارند.
منبع : فیلیپ کاتلر، والدیمار پفورچ
پایان