عنوان مطلب:

اهمیت تصمیمات زنجیره تأمین

خلاصه مطلب:
تاریخ مطلب:
اهمیت تصمیمات زنجیره تأمین

 

اهمیت تصمیمات زنجیره تأمین

 

ارتباط زیادی میان طراحی و مدیریت جریانها در زنجیره تأمین (محصول، اطلاعات، مالی) با موفقیت زنجیره تأمین وجود دارد. وال-مارت، دل و سون-ایلون ژاپن نمونه هایی از شرکت هایی هستند که موفقیت خود را از طریق طراحی، برنامه ریزی و عملیات برتر در زنجیره تأمین ایجاد نموده اند. در مقابل، شکست بسیاری از کسب و کارها به ضعف در طراحی و برنامه ریزی زنجیره تأمین نسبت داده می شود.

در اینجا به منظور پی بردن به نقش و اهمیت تصمیمات در طراحی و اجرای زنجیره تأمین، چند مثال از عملکرد شرکت های مطرح دنیا در این خصوص ارائه شده است.

وال-مارت در استفاده از طراحی، برنامه ریزی و عملیات زنجیره تأمین به منظور دستیابی به موفقیت پیشرو بوده است. شرکت از ابتدا به میزان بسیار زیادی بر زیرساخت حمل و نقل واطلاعات سرمایه گذاری نموده تا جریان موثر کالاها و اطلاعات را تسهیل نماید. وال-مارت زنجیره تأمین خود را با خوشه هایی از فروشگاه ها در اطراف مراکز توزیع طراحی نموده است تا بازپرسازی مداوم فروشگاه های خرده فروشی خود رابه گونه ای مقرون به صرفه تسهیل نماید. بازپرسازی مداوم فروشگاه ها را قادر می سازد تا عرضه و تقاضا را بسیار اثربخش تر از رقبا منطبق نموده و همخوان نماید. وال مارت در به اشتراک گذاشتن اطلاعات و همکاری با تأمین کنندگان به منظور کاهش هزینه ها و بهبود دسترسی پذیری محصول پیشرو بوده است. در گزارش سالانه 2004 آنها، آن شرکت بیش از 9 میلیون دلار سود خالص از 250 بیلیون درآمد را گزارش نمود. رشد فروش نیز یک نرخ رشد ترکیبی سالانه 26 درصد را نشان می دهد.

شرکت دل، در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه، به بزرگترین سازنده کامیپوتر شخصی تبدیل شده است. در سال 2004 سود خالص این شرکت 2.6 بیلیون دلار از درآمد 41 بیلیون دلاری بوده است. شرکت بخش چشمگیری از موفقیت خود را به شیوه مدیریت جریان ها- محصول، اطلاعات، مالی- در زنجیره تأمین نسبت داده است. دل توزیع کنندگان و خرده فروشان را کنار گذاشته و محصولات خود را به طور مستقیم به مشتری می فروشد. ارتباط نزدیک با مشتریان و درک نیاز مشتریان دل را قادر می سازد تا پیش بینی های بهتری انجام دهند. به منظور بهبود بیشتر در همخوان نمودن عرضه و تقاضا، شرکت دل تلاش فعال در هدایت مشتریان به سمت پیکربندی محصولاتی دارد که می توانند با قطعات در دسترس ساخته شوند.

از نظر عملیاتی، دل ساخت و موجودی را در چند مکان محدود متمرکز نموده است و مونتاژ نهایی را تا زمان ورود سفارش به تعویق می اندازد. در نتیجه شرکت قادر است ضمن نگهداری سطوح موجودی اندک، تنوع گسترده ای از پیکربندی کامپیوتر شخصی ارائه نماید. اگر شرکت اینتل تراشه جدیدی معرفی نماید، سطح پایین موجودی دل را قادر می سازد تا با کامپیوتری با تراشه سریعتر نسبت به محصول رقبا به بازار وارد شود. اگر قیمت ها به طور ناگهان کاهش یابد، که معمولا اتفاق می افتد، دل موجودی کمتری دارد و ارزش کمتری نسبت به رقبا از دست می دهد.

برای برخی محصولات، مانند صفحه نمایش که توسط شرکت سونی ساخته می شود، دل هیچ گونه موجودی نگهداری نمی نماید. شرکت حمل و نقل به سادگی چندین کامپیوتر از کارخانه دل در تگزاس و چندین صفحه نمایش از شرکت سونی در مکزیکو برداشته، آنها را طبق سفارش مشتری همخوان و سرهم کرده و به مشتری تحویل می دهد. این رویه دل را قادر می سازد تا در زمان و هزینه مرتبط با نگهداری صفحه نمایش اضافی صرفه جویی نماید.

موفقیت زنجیره تأمین دل را با تبادل اطلاعات پیشرفته تسهیل شده است. دل اطلاعات وضعیت فعلی تقاضا را در لحظه و بی درنگ در اختیار تأمین کنندگان قرار می دهد. دل صفحات وب سفارشی شده برای تأمین کنندگان عمده خود ایجاد نموده تا پیش بینی تقاضا و دیگر اطلاعات حساس مرتبط با مشتری را مشاهده نمایند و بنابراین به تأمین کنندگان کمک می کند تا ایده بهتری از تقاضای مشتری به دست آورند و زمان بندی تولید خود را به شکل بهتری با زمان بندی تولید دل همخوان نمایند.

همچنین، سطوح پایین موجودی دل به اطمینان از اینکه نقص ها و عیب ها به میزان زیادی از محصولات منتقل نمی شوند، کمک می کند. هنگامی که یک محصول جدید آغاز میشود، مهندسان تأمین کننده در کارخانه مستقر می شوند. اگر مشتری مشکلی را گزارش کند، تولید می تواند متوقف گردد و خطاها و کاستی ها بی درنگ برطرف گردد. از آنجا که هیچ گونه موجودی محصول تمام شده وجود ندارد، میزان محصول معیوب تولید شده کمینه می گردد.

دل همچنین جریان های نقدینگی را به طور بسیار اثربخش مدیریت می نماید. با مدیریت موجودیها، اقلام و دریافتی و پرداختنی ها به طور دقیق، شرکت چرخه تبدیل وجه نقد منفی 36 روز را در سال 2004 مدیریت می نمود. به بیان دیگر دل کسب و کار خود را با پول دیگران اداره می نماید.

به طور واضح، طراحی زنجیره تأمین دل و مدیریت جریانهای محصول، اطلاعات و مالی نقش کلیدی در موفقیت شرکت ایفا می کنند هرچند در بازار همیشه در حال تغییر، طراحی زنجیره تأمین شرکت چالش های جدیدی برای دل ایجاد می کند. در حالیکه زنجیره تأمین شرکت برای فراهم آوردن درجه بالایی از سفارشی سازی با هزینه اندک بسیار مناسب است، معلوم نیست سفارشی سازی سخت افزار کامپیوتر شخصی و دیگر محصولاتی که دل به فروش می رساند، چشمگیر و با اهمیت باقی بماند. در آینده، دل ممکن است به منظور موفقیت نیاز به بازاندیشی طراحی زنجیره تأمین خود داشته باشد.

شکست بسیاری از کسب و کارها مانند وب وان، را می توان به ناتوانی آنها در طراحی زنجیره تأمین مناسب یا مدیریت جریان ها در زنجیره تأمین به طور اثربخش نسبت داد. وب وان زنجیره تأمینی با انبارهای بزرگ در چندین شهر عمده ایالات متحده طراحی نمود که مواد غذایی و خواروبار از انها به خانه مشتریان تحویل داده می شد. این طراحی زنجیره تأمین نتوانست با زنجیره تأمین سوپرمارکت های سنتی از نظر هزینه رقابت نماید.

پایان

منبع : ابراهیمی و جعفر نژاد