عنوان مطلب:

افزایش بهره وری در کسب و کارهای تولیدی

خلاصه مطلب:
تاریخ مطلب:
افزایش بهره وری در کسب و کارهای تولیدی

 

افزایش بهره وری در کسب و کارهای تولیدی

 

افزایش بهره وری به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای پیشرفت در یک واحد صنعتی شناخته میشود. برای افزایش بهره وری در یک واحد صنعتی لازم است تا شناخت کافی در خصوص وضعیت موجود و فرهنگ کاری آن کسب و کار وجود داشته باشد. بدیهی است که با توجه به تفاوتهای بسیاری که در شرایط مدیریتی و اجرایی کسب و کارهای مختلف وجود دارد، لذا می بایستی در خصوص راهکارهای افزایش بهره وری آن سیستم بصورت اختصاصی تصمیم گیری نمود برای مثال در سازمانی افزایش انگیزه پرسنل موجب افزایش بهره وری میگردد و در سازمانی با شرایط متفاوت، کاهش مصرف انرژی، این مهم را محقق می سازد.

چهار عامل مهم و اساسی که بهبود فرآیند و بهره وری در کسب و کارهای تولیدی را حاصل می سازد به شرح زیر می باشند. اولین عامل تربیت نیروی انسانی ماهر با تکیه بر آموزش های مهارتی است. آگاهی پرسنل هر سازمان از اطلاعات بروز شده در اولویت امور می باشد. دوم ضرورت استفاده از فناوری های نوین در صنایع می باشد. استفاده از فناوری های جدید ارزش افزوده بالایی به همراه دارد و اغلب صنایعی که این فناوری ها را بکار می گیرند به مرور زمان تبدیل به صنایع پیشرفته می شوند. سومین عامل استفاده مداوم و مستمر از واحد های تحقیق و توسعه می باشد که این امر موجب پایداری کسب و کار در بنگاه های تولیدی و صنعتی خواهد شد. پتانسیل های موجود در واحد های دانشگاهی و خلاقیت های ارائه شده در مراکز رشد می تواند راهگشای کسب و کارها باشد. چهارمین عامل به کوتاه بودن عمر برخی فناوری ها و به لزوم استفاده از فناوری های نوین بازمی گردد.

چهار عامل مذکور موجب خواهد شد تا خروجی کسب و کارهای تولیدی و صنعتی علاوه بر بهره وری بالا به عنوان یک عامل تاثیر گذار، کیفیت مطلوب و کاهش هزینه های تولیدی و تبدیل شدن به یک قطب مهم در بازار رقابتی را به همراه داشته باشد. یکی از اهداف مهم صاحبان کسب و کار فروش محصول در بازارهای داخلی و خارجی می باشد که موفقیت در این عرصه در انجام فعالیت های مفید و مناسب در حوزه های تحقیق و توسعه می باشد.

برای آگاهی از میزان افزایش بهره وری می بایست، آن را در قالب شاخص های مختلف و در دوره های معینی اندازه گیری نمود. اندازه گیری این شاخص ها منجر به آگاهی در خصوص میزان تحقق اهداف و فعالیت های در راستای بهره وری می شود.

ادامه دارد...