عنوان مطلب:

شرکت دادن مشتریان و تامین کنندگان در فرایند توسعه محصول

خلاصه مطلب:
تاریخ مطلب:
شرکت دادن مشتریان و تامین کنندگان در فرایند توسعه محصول

 

شرکت دادن مشتریان و تامین کنندگان در فرایند توسعه محصول

 

شرکت دادن مشتریان در فرایند توسعه محصول

بسیاری از محصولات به این دلیل که نمی توانند احتیاجات مشتری را از نظر عملکرد و قیمت برآورده سازند یا به بازار آمدن آنها بسیار به طول می انجامد، از عهده تامین بازده اقتصادی عاجز می مانند. هر دوی این مشکلات را می توان با دخالت دادن مشتریان و تامین کنندگان در فرایند توسعه محصول کاهش داد.. تصمیمات غربال سازی در خصوص انتخاب و یا توسعه محصولات، باید توجه خود را بر مزایا و برتری محصول نزد مشتری و رشد بازار هدف آن متمرکز سازد. مشتری اغلب کسی است که بیش از هر کس دیگری قادر است قابلیت های لازم برای بیشترین عملکرد و نیز حداقل خدماتی را که لازم است محصول جدید ارائه دهد، تشخیص دهد. گنجاندن مشتری در تیم توسعه واقعی یا در طراحی نسخه های اولیه محصول و تشویق وارد کردن اصلاحات در محصول به سود کاربران، می تواند به شرکت کمک کند تا فعالیت های توسعه خود را بر پروژه هایی متمرکز سازد که بهتر با نیازهای مشتری تطابق دارند.

بسیاری از شرکت ها برای به دست آوردن زودهنگام نظریات مشتری در فرایند توسعه از آزمایش نسخه های بتا (نسخه های آزمایشی) استفاده می کنند. نسخه های بتا در عین حال به شرکت امکان می دهند که پیش از آنکه محصول به مرحله تولید تجاری برسد، بازار را از ویژگی های محصول خود آگاه سازد. انجام این کار از سوی شرکتی که در تلاش توسعه محصولی با ویژگی های بسیار جذاب است،  می تواند مشتریان را تشویق کند که تا زمانی که شرکت بتواند محصول خود را به بازار معرفی کند، از خرید محصولات مشابه خودداری کنند.

برخی معتقدند که شرکت ها باید به جای انتخاب نمونه بزرگی از مشتریان، توجه خود را بر کاربران پیشگام متمرکز سازند. کاربران پیشگام مشتریانی هستند که با همان نیازهای عمومی بازار روبرو هستند، اما محتمل است که این نیازها را ماه ها یا سال ها زودتر از باقی بازار تجربه کنند و انتظار دارند که از راه حل هایی که برای این نیازها ارائه می شود، به شکل قابل ملاحظه ای بهره مند گردند.

 

شرکت دادن تامین کنندگان در فرایند توسعه محصول

همان منطقی که در پشت شرکت دادن مشتریان در فرایند توسعه محصول جدید وجود دارد، در مورد شرکت دادن تامین کنندگان در این روند نیز مطرح است. یک شرکت با بهره گیری از پایگاه دانش تامین کنندگانش، منابع اطلاعاتش را گسترش می دهد. تامین کنندگان می توانند اعضای واقعی تیم محصول باشند یا به عنوان یک شریک اتحاد طرف مشورت قرار گیرند. در هر حالت آنها می توانند ایده هایی برای بهبود محصول یا افزایش کارایی در اختیار شرکت قرار دهند .تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از شرکت ها با گنجاندن تامین کنندگان در فعالیتهای یکپارچه توسعه محصول خود، توانسته اند محصولات جدید خود را در زمان کمتر، با هزینه کمتر و با کیفیت بالا تولید کنند. به عنوان مثال شرکت های کرایسلر و بوئینگ از جمله شرکتهایی هستند که با شرکت دادن مشتریان و تامین کنندگان در فرایند توسعه محصولات جدید توانسته اند به این مهم دست یابند.

 

پایان.