عنوان مطلب:

نقش اپلیکشن ها در کسب و کار امروزی

خلاصه مطلب:
تاریخ مطلب:
نقش اپلیکشن ها در کسب و کار امروزی

 

نقش اپلیکشن ها در کسب و کار امروزی

 

اپلیکیشن، یکی از پایه های اساسی ایده ها و استارتاپ های کسب و کار امروزی است. بسیاری از جوانان ایده ها و خلاقیت های خود را در صنعت اپلیکیشن جستجو می کنند ولی این پایان ماجرا نیست. حدود 63 درصد از افرادی که در تولید اپلیکیشن فعالیت دارند دارای مدرک دانشگاهی در این حوزه هستند. آمار تعداد شاغلان مستقیم صنعت برنامه نویسی حدود 21 هزار نفر می باشد که در قالب 19 هزار تیم توسعه دهنده فعالیت می کنند. از این تعداد توسعه دهنده حدود 7 هزار توسعه دهنده فعال وجود دارد که این تعداد از این صنعت کسب درامد می کنند.

به طور میانگین در کل کشور، سهم زنان در بازار تولید اپلیکیشن 25 درصد می باشد که این مقدار در استان های همدان و گیلان به 50 درصد میرسد و این دو استان را از مجموعه کشور متمایز می سازد. از سوی دیگر در استان قم، توسعه دهندگان صنعت اپلیکیشن صرفا مردان می باشند. بیشترین تعداد شاغلان صنعت اپلیکیشن در تهران هستند که با توجه به جمعیت بالای این شهر، اصلا غیر طبیعی نمی باشد. اپلیکیشن های حوزه بازی 4 درصد از توسعه دهندگان این صنعت را مشغول فعالیت ساخته است که حدود 30 درصد از درامد های دیجیتالی را به خود اختصاص داده اند و این نکته بسیار قابل تامل است.

بیش از 1400 تیم توسعه دهنده ایرانی در قالب شرکت های حقوقی فعالیت دارند که حدود 25 برابر شخصیت های حقیقی و با روش های مختلف در این حوزه کسب درامد می کنند. علاوه بر مشاغلی که بصورت مستقیم در صنعت تولید اپ ها کار می کنند، مشاغل بسیاری نیز بطور غیر مستقیم از خدمات این حوزه استفاده می کنند. حمل و نقل شهری، حمل بار، انواع خوراکی، خدمات پزشکی، خدمات منزل و خودرو از نمونه های این کسب و کار ها هستند.

این حجم از افراد و تیم هایی که در این حوزه فعالیت دارند بسیار قابل اهمیت هستند و بیانگر پتانسیل اشتغال زایی در این حوزه می باشد. لازم است تا با بهبود زیرساخت های اینترنت و همچنین تسهیل در ورود به این عرصه، از گسترش روز افزون این صنعت حمایت نمود. تسهیل زندگی روزمره یکی از مزایای استفاده از اپلیکیشن ها می باشد و این مهم در کشورهای توسعه یافته یه شدت قابل توجه است برای نمونه شرکت "تسکو" به عنوان بزرگترین خرده فروشی کشور انگلستان بشدت به دنبال روشی است تا مشتریان فروشگاهی قادر باشند بدون نیاز به انتظار در صف های فروشگاهی، هزینه اجناس خریداری شده خود را بپردازند. شرکت آمازون سرویسی با نام GO را در سیستم فروش خود دارد که عملا مهمترین رقیب تسکو می باشد. در همین راستا شرکت تسکو به مشتریان خود اجازه می دهد تا پس از انتخاب کالا، آن را با گوشی موبایل خود اسکن نموده و در اپلیکیشن مربوطه بهای آن را پرداخت کنند و بدون اتلاف وقت از فروشگاه خارج شوند. با توجه به حمایت های همه جانبه دولت انگلیس از اینگونه طرح ها و همچنین وجود زیرساخت های مربوطه، در آینده نزدیک شاهد کاربردی شدن این سیستم مبتنی بر اپلیکیشن در فروشگاه های سراسر انگلیس خواهیم بود.

در کشور ایران برای تسهیل انجام فعالیت های روزانه، بانکها و برخی موسسات اقدام به راه اندازی سازوکارهایی بر پایه اپلیکیشن ها نموده اند که از جمله آن اپلیکیشن های بانک های مختلف هستند که قادر به انجام انواع تراکنش ها از جمله پرداخت قبوض و امکان واریز وجه می باشند. به موجب این امکانات اگرچه شهروندان قادر به انجام بسیاری از امور روزانه خود هستند ولی همچنان تا رسیدن به اهداف بلند این حوزه فاصله بسیاری وجود دارد. حضور نسل جوان در این حوزه و ایجاد استارتاپ هایی با تمرکز بر تولید اپلیکیشن های کاربردی می تواند بسیار پر کاربرد و درآمدزا باشد.

پایان