زمانی که یک شرکت تصمیم به رقابت در زمینه طراحی زنجیره تأمین و عملکردهای آن می گیرد، مدیریت باید فرایند تغییرات را بر روی زنجیره تأمین اعمال کند. «پیش مطالعه زنجیره تأمین » معین می نماید که برای بهره برداری از فرصت های ایجادی، بهبود در زنجیره باید از کجا شروع شود. زنجیره های تأمین دارای پیچیدگی های زیادی هستند، فعالیت های زیادی همپوشانی دارند، بخش های بسیاری درگیر تولید محصول می باشند و هر بخش از بازار طالب محصول خاصی است. در چنین شرایطی تعیین فرصت های بهبود در زنجیره کار دشواری است و بیشتر به نوعی هنر می ماند.
به علت این پیچیدگی ها، شرکت ها « سازمان های وظیفه ای » را ابداع نمودند که در بسیاری از زنجیره ها کاربرد دارد. متاسفانه این سازمان ها به ندرت در بخش های هزینه، خدمات و برآورده سازی نیازهای اساسی مشتریان موفق عمل کرده اند. تازه واردین که ساختار جدیدی دارند به تدریج جانشین زنجیره های تأمین پیشین می گردند. بررسی و ارزیابی زنجیره های تأمینی که در سازمان ها وجود دارند، اولین قدم در فعالیت های بهبودی است. « پیش مطالعه در زنجیره تأمین» فرایندهای عملکردی را به اجزای تشکیل دهنده آن تجزیه کرده و سپس آنها را بر اساس مشتریان مختلف فهرست می کند.
پیش مطالعه نبایستی بیش از 3 تا 4 هفته به درازا بیانجامد و این بررسی معمولا توسط یک یا دو نفر متخصص انجام می گیرد. تلاش در راستای بهبود جایگاه رقابتی زنجیره که هدف اصلی پیش مطالعه است می تواند به تغییر زنجیره تأمین کنونی، ادغام چند زنجیره تأمین با یکدیگر، و یا خلق زنجیره تأمین جدید منجر گردد.
پیش مطالعه می بایست از مصرف کننده نهایی شروع شود. مصرف کننده نهایی ممکن است که مشتری مستقیم زنجیره نباشد، ولی اوست که موفقیت و یا شکست یک محصول یا خدمات را رقم می زند. برای اثر بخش تر کردن و موفقیت یک زنجیره تأمین باید بررسی کرد که چه عواملی موجب تحریک و ایجاد انگیزه نزد کاربران آنها می شود. بر این اساس مراحل سازماندهی کاربران عبارتند از :
زمانی که زنجیره های تأمین شناسایی گردیدند پیکر بندی آنها می بایست در قالب نمودار جریان و داده های پشتیبان مستند گردد. این مستندات باید ساختار اصلی زنجیره ها را تشریح کنند. نمودار ها باید به سنجه های اندازه گیری و دیگر اطلاعاتی که عملکردهای جاری را توصیف کند، همراه باشد. این بخش شامل موارد زیر است :
فرایندهای پایه ای برنامه ریزی و حرکت های ابداعی جدید باید به خوبی شناسایی گردند. بهبود فرایندها، برنامه ریزی استراتژیک و سرمایه گذاریها در قالب رویکردهای مدیریتی مستند می گردند.
در پیش مطالعه، مصاحبه ها به صورت جلسات فردی و گروهی و یا کارگاهی می تواند انجام گردد. گاهی این جلسات در سطح کارگاه تولیدی و با حضور پرسنل آنها انجام می شود. در این جلسات اطلاعات زیر حاصل می شود :
هر شرکت در اجرای برنامه های خود با مشکلات و محدودیت هایی مواجه است. در اینجا به برخی از موانع اصلی که در برنامه ریزی تغییرات زنجیره باید مورد توجه قرار گیرند، اشاره می شود:
پایان
مهدی رفیعی
منبع : جیمز ب. آیرس