عنوان مطلب:

اثر شلاق چرمی در زنجیره تأمین

خلاصه مطلب:
تاریخ مطلب:
اثر شلاق چرمی در زنجیره تأمین

 

اثر شلاق چرمی در زنجیره تأمین

 

اثر شلاق چرمی در زنجیره تأمین زمانی رخ می دهد که یک اختلال کوچک ایجاد شده توسط محصول مشتری، باعث ایجاد اختلالات بزرگتر در تمامی مراحل بالادست زنجیره تأمین می شود. اثر شلاق چرمی مسئله بزرگی است زیرا باعث تحریک سرعت بخشی (حرکت یک سفارش معین در پیش روی بقیه)، افزایش سطوح موجودی، سطوح ناهموار بهره برداری از ظرفیت (جایی که کارخانه از بیکاری به انجام کار مضاعف حرکت می کند) و سرانجام هزینه نگهداری موجودی محصولات افزایش می شود.

به طور کلی تقویت تنوع از طریق مراحل زنجیره تأمین باعث به وجود آمدن اثرشلاق چرمی می گردد. عوامل اصلی که به افزایش تنوع در زنجیره تأمین کمک می کند، به شرح ذیل است:

  1. پیش بینی تقاضا: تکنیک مدیریت سنتی موجودی، در هر سطحی از زنجیره تأمین به صورت مستقل عمل می کند و باعث ایجاد اثر شلاق چرمی می گردد. امر پیش بینی جهت تخمین میانگین تقاضا و تنوع تقاضا به کار می رود. این عوامل جهت تعیین نقطه سفارش مجدد و سطوح زنجیره ایمن به کار می روند. تنوع بیشتر تقاضا و وجود سطوح بیشتر ذخیره ایمنی می تواند منجر به بروز تغییرات مربوط به افزایش اندازه تنوع گردد.

 

  1. زمان انجام سفارش: افزایش در تنوع با افزایش در زمان انجام سفارش رشد می نماید. هنگامی که زمان انجام سفارش دارای مدت طولانی تری می گردد، به وقوع پیوستن تغییرات کوچک در تخمین تنوع تقاضا اشاره بر تغییرات قابل توجهی در ذخیره ایمنی داشته و بنابراین اندازه سفارش مجدد، منجر به افزایش تنوع می گردد.

 

  1. سفارش انبوه: اگر خرده فروش از سفارش انبوده استفاده نماید، عمده فروش با سطح وسیعتری از سفارش مواجه می گردد و این امر باعث می شود که چندین دوره بدون وجود سفارش و مجددا سطح وسیعی از سفارش سپری گردد. بنابراین عمده فروش با یک الگوی تحریف شده ای که دارای متغیرهای زیادی است مواجه می گردد. همچنین الزامات مربوط به حمل و نقل کامیون های بارگذاری شده می تواند منجر به الگوی یکسان از سفارش گردد. به طور مشابه در انتهای فصل سهمیه فروش و یا پاداش می تواند منجر به سطح وسیعی از سفارشات غیر معمول شود که به صورت دوره ای به وقوع می پیوندد.

 

  1. نوسانات قیمت : نوسانات قیمت ها باعث می شود که خرده فروشان تلاش کنند زمانیکه قیمت ها پایین تر است موجودی ها را انبار کنند. در بسیاری از صنایع در این دوره بر انجام اقداماتی نظیر ارائه ترفیع یا تخفیف در زمان مشخصی از سال تاکید می شود.

 

  1. سفارشات متورم: در طول مدت کمبود یا تخصیص، خرده فروشان جهت کسب اطمینان از اینکه آنها عرضه محصولات را دقیقا متناسب با میزان اقلام سفارش داده شده دریافت خواهند کرد، سفارشات خود را جمع می کنند. و پس از پایان دوره کمبود به سفارشات استاندارد باز خواهند گشت بعلاوه تقاضای تحریف شده نیز تخمین زده می شود.

 

 

همه این عوامل به افزایش تنوع در زنجیره تأمین کمک می کند. یکی از نخستین مراحلی که می تواند جهت کاهش اثر شلاق چرمی مورد استفاده قرار گیرد، اینست که تمام مراحل زنجیره تأمین به اطلاعات تقاضای مشتری دسترسی دارند. با تمرکز نمودن بر اطلاعات مربوط به تقاضای مشتری و تسهیم آن با تمام مراحل، اثر شلاق چرمی می تواند کاهش یابد اما هرگز حذف نخواهد شد. روشهایی در ذیل ارائه داده شده است که می تواند جهت کنار آمدن با اثر شلاق چرمی، به کار گرفته شود:

  1. کاهش عدم اطمینان از تمرکز نمودن بر اطلاعات مربوط به تقاضا، که این امر از طریق آماده کردن هر مرحله از زنجیره تأمین با اطلاعات کامل در رابطه با تقاضای مشتری امکان پذیر است.
  2. کاهش تنوع: اثر شلاق چرمی از طریق کاهش تنوع ذاتی در فرایند تقاضای مشتری می تواند تقلیل یابد. این امر می تواند از طریق استفاده از استراتژی "هر روز قیمت کمتر" امکان پذیر باشد که بدین ترتیب محصولی با یک قیمت ثابت ارائه می گردد. با حذف ترفیع قیمت یک خرده فروش می تواند بسیاری از تغییرات چشمگیری که در تقاضا ایجاد می شود را حذف نموده و این ترفیعات را همراهی می کند.
  3. کاهش زمان انجام سفارش: کاهش زمان انجام سفارش مقداری از موجودی ایمنی که برای حمل تخمین زده شده است را کاهش می دهد.
  4. مشارکت استراتژیک: بهکار گرفتن هر تعداد از مشارکت استراتژیک می تواند اثر شلاق چرمی را حذف نماید.

 

پایان