عنوان مطلب:

بهینه سازی عملکرد زنجیره تأمین با استفاده از متدولوژی 3C

خلاصه مطلب:
تاریخ مطلب:
بهینه سازی عملکرد زنجیره تأمین با استفاده از متدولوژی 3C

 

بهینه سازی عملکرد زنجیره تأمین با استفاده از متدولوژی 3C

 

سه مدیر از موسسه Lucent Technologies Operations در اسپانیا متدولوژی موثری را برای بهینه سازی عملکرد زنجیره تأمین توسعه دادند. این متدولوژی 3C نام داشت و بر سه C ، یعنی ظرفیت، عمومی سازی و درجه مشترک بودن اقلام بین محصولات مختلف و مصرف استوار بود. این روش جایگزینی مناسب برای MRP می باشد و به ویژه از پیش بینی های متدولوژی MRP که در ذات آن است، استفاده نمی کند.

 

در روش 3C ، اولین C، یعنی ظرفیت زنجیره، پارامتر تعیین کننده حجم موجودی در سیستم است. 3C کنترل می کند که در زنجیره تعداد کافی از هر قلم کالا برای تولید در سطح ظرفیت تولید، در دسترس باشد. هر اندازه که بتوان اقلام و مولفه های محصول را عمومی کرد، به همان اندازه از موجودی کلی زنجیره کم می شود، چرا که در این حالت موجودی یک قلم کالا، چندین محصول را پشتیبانی خواهد کرد.

 

جدول زیر مثالی برای توضیح این مفهوم ارائه می دهد. سیستم ساده ای که در اینجا شرح داده شده دارای 4 قطعه و 3 محصول است. ظرفیت زنجیره تأمین برابر با تعداد محصولاتی است که از هر نوع می تواند در یک دوره مفروض تولید شود. فرض شده است که سیستم تنها می تواند یک محصول را تولید کند. موجودی «هدف» با توجه به بیشترین پتانسیل تقاضا برای هر قطعه در طی دوره مزبور تعیین می شود. برای مثال، موجودی هدف برای قطعه A، باید برابر 20 باشد تا اینکه ظرفیت تولید محصول 2، برابر 20 عدد گردد. همچنین موجودی هدف قطعه C ، باید 30 باشد تا اینکه تولید محصول 3 برآورده شود .سطح 20 برای قطعه A و 30 برای قطعه C  می تواند هر سناریویی برای تقاضای محصولات را پوشش دهد.

 

به مرور که قطعات مصرف می شوند، مقادیر کافی جهت رسیدن به موجودی خدف اضافه خواهند شد. این حالت برای تمام «نقاط مصرف » در زنجیره تأمین باید اجرا گردد. بنابراین تقاضای واقعی علامتی برای تکمیل موجودی در زنجیره است.  بنابراین هیچگاه موجودی بر اساس پیش بینی های جداگانه ای نگهداری نمی شود. در نتیجه شرکتی که از روش 3C استفاده می کند، با اجتناب از پیش بینی در مورد هر یک از محصولاتش، یک عامل سردرگمی و اضافه موجودی را حذف می کند. وقتی از  3C  استفاده می شود، فقط ظرفیت و نه کمبود قطعات، آنچه را که باید به مشتری تحویل گردد را معین می کند. به روز رسانی دائم و مستمر کنار گذاشته شده و تغییر در موجودی هدف تنها زمانی که تغییرات محصول یا بازار آن را الزام کند، اتفاق می افتد.

3C یک روش با ارزش هم برای سیستم های زنجیره تأمین و هم برای قوانین پیوند بین شرکا با یکدیگر است.

 

قطعه

محصول 1

محصول 2

محصول 3

هدف

قطعه A

1

1

1

20

قطعه B

2

 

1

20

قطعه C

 

1

 

30

قطعه D

10

20

10

20

 

جیمز ب. آیرس